Hvordan ser hendes kost og mælkeindtag ud?

23. januar 2010

Alder:
6 mdr.

Hvordan ser hendes kost og mælkeindtag ud?

Kære Helen.

For 6 mdr siden fik jeg en lille pige og har derfor et par spørgsmål til dig. Da vi fik hendes storesøster skrev jeg til dig nogle gange og fik nogle rigtig gode svar, derfor skriver jeg igen.

Jeg bliver nødt til kort at fortælle, at jeg er overrasket over hvor forskellige børn kan være :-) storesøster var og er stadig meget aktiv og sidder sjældent stille, men nu har vi så pludselig fået en pige der nærmest finder sig i alt - meget rolig og glad og smilende pige.

Mit spørgsmål er ang mælk og mad: Hun er en meget stor pige og nok også for tyk - næsten 10 kg. jeg har ammet hende fuldt til hun var lidt over 5 mdr. hvor jeg begyndte at give hende grød og mos. Nu er jeg så småt begyndt at nedtrappe amningen, men hun er ikke synderlig interesseret i flasken.

Dagsplanen ser nogenlunde sådan ud: Når hun vågner om morgenen virker hun ikke specielt sulten så hun får lidt grød efter en times tid (ca v 8 tiden), hun bliver ammet inden formiddagsluren. Til frokost får hun grød el grøntsagsmos/frugt(ca 12) og igen amning inden middagslur, eftermiddag flaske(højest 120ml) og evt lidt a38 frugt, tager en lille lur sidst på eftermiddagen da hendes lure generelt ikke er ret længe. ...

Annonce

... Aftensmaden er grøntsagsmos evt kød, fisk, og rigtig mange smagsprøver når vi spiser, da hun virker meget mere interesseret i vores mad end hendes.

Om aftenen inden putning bliver hun ammet(ca 19.15). Hun får er flaske mellem 11 og 01(højest 120 ml) når hun melder sig til (vi har ikke haft stort held med at give hende mælk i søvne) og hun bliver ammet mellem 03 og 05 i min seng hvor hun sover videre.

Hvordan ser hendes kost og mælkeindtag ud? jeg synes nemlig aldrig hun virker særlig sulten, og hun spiser ikke ret meget grød og mos ved måltiderne. Jeg er i tvivl om jeg giver hende for meget mad, da jeg ofte oplever hun virker overmæt og gylper efter amning. Hun virker dog stadig sulten om natten og vågner en del gange hvor hun gerne vil ammes. Kan jeg springe nogle af måltiderne óver eller fjerne en amning?

Det skal siges at hun nogle gange efter et måtid hvor hun ikke har spist ret meget er helt kulret og kun går efter brystet. Hun er meget ivrig, når hun kan se at hun nu skal have mælk ved mig.

Jeg synes hun er begyndt at vågne rigtig mange gange om aftenen/ natten hvor vi får hende lullet i søvn igen og er i tvivl om hun får nok eller for meget mælk?

På forhånd tak for svaret

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder